8 tips voor een ontspannen gezinsleven

Misschien vraag jij jezelf wel eens af hoe je meer rust, ontspanning, vrijheid en eigenheid kunt creëren in jullie gezinsleven. Hebben jij en je partner het idee dat jullie heen en weer vliegen tussen werk, het kinderdagverblijf, de supermarkt, het huishouden, de sportschool en de sportactiviteiten van je kinderen? Hebben jullie het idee dat jullie niet meer toe komen aan een activiteit voor jezelf of voor jullie samen? Word je een beetje overspoeld door alles wat er van jullie wordt verwacht? Onderstaande tips kunnen je daarbij helpen.

kind bellenblaas

1. Vraag jezelf af of iets de discussie (of ruzie) met je kind waard is.

Een heftige discussie met je kind kan je heel erg veel energie kosten. Meestal eindigt zo’n discussie in een chagrijnige ouder en een boos of verdrietig kind.

Voel je een heftige discussie aankomen, neem dan even afstand van de situatie en stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat wil ik eigenlijk bereiken?
  • Waarom is dit voor mij zo belangrijk?
  • Bereik ik de gewenste situatie door deze discussie aan te gaan?
  • Is het alternatief van mijn kind ook een optie?
  • Waarom wel of waarom niet?

Aanleiding

Een voorbeeld: Je wilt met je kind op zondagochtend bij je ouders op de koffie. Jij wilt dat jouw kindje dat ene leuke spijkerbroekje met dat nieuw T-shirtje aantrekt, zodat je dat aan je moeder kunt showen. Jouw kindje wil liever zijn supermanpak of prinsessenjurk aan.

Nu kan je natuurlijk de discussie aangaan en er voor gaan strijden dat jouw kindje dat spijkerbroekje met dat nieuwe T-shirt aantrekt, maar je kunt er ook voor kiezen om jouw kindje in zijn of haar eigen kledingkeuze mee te laten gaan.

Door afstand te nemen van de situatie kun jij een bewuste keuze maken die niet (alleen maar) gebaseerd is op emotie. Bijvoorbeeld:

  • Wat wil ik? – Ik wil dat mijn kindje er verzorgd uitziet als hij mee op bezoek gaat en ik wil zijn nieuwe kleertjes laten zien aan mijn moeder.
  • Waarom? – Ik heb in mijn opvoeding geleerd dat uiterlijke vertoning heel erg belangrijk is, en dat je er door anderen op afgerekend wordt als je er niet netjes bij loopt.
  • Bereik ik de gewenste situatie? – Misschien wel, misschien niet. Eén ding weet ik wel zeker, we zullen niet als een gezellig en vrolijk gezin bij opa en oma op bezoek gaan. Mijn kindje is na de discussie verdrietig of boos en ik ben moe en geïrriteerd.
  • Alternatief van mijn kind een optie? – Misschien wel
  • Waarom? – Mijn kindje voldoet niet aan het beeld wat ik heb bij een verzorgd uiterlijk en ik kan zijn nieuwe kleertjes niet showen, maar mijn kindje is wel vrolijk en kan zich bij opa en oma vermaken in de fantasie dat hij/zij superman of prinses is en ikzelf hoef nu geen energie te steken in een discussie en we kunnen direct vertrekken dus zijn lekker op tijd.

Door op deze manier naar allerlei situaties te gaan kijken, zal je merken dat er veel minder strijd is tussen jou en je kind.

2. Praat met je partner over jullie eigen opvoeding.

Reserveer samen met je partner eens wat tijd om over jullie eigen opvoeding te praten. Hier wordt namelijk vaak de basis gelegd van de manier waarop je nu zelf je kinderen opvoedt.

Misschien heb jij wel besloten dat je jouw kinderen net zo wilt opvoeden als dat je zelf bent opgevoed, of misschien zet je je in de opvoeding van jouw kinderen wel af tegen je eigen opvoeding.

Het is belangrijk om een eigen opvoedingsstijl te gaan ontwikkelen en niet zo maar na te doen wat jouw ouders je geleerd hebben. We leven immers in een andere tijd. Daarnaast ben jij een eigen individu met eigen karaktereigenschappen, waarden en normen.

Bespreek met je partner het volgende:

  • Wat was er fijn in mijn opvoeding?
  • Wat was er minder fijn in mijn opvoeding?
  • Wat vonden mijn ouders belangrijk?
  • Vind ik dit ook belangrijk?
  • Welke verwachtingen hadden mijn ouders richting mij?
  • Wat heb ik gemist in mijn opvoeding?
  • Waar werden mijn ouders boos om?
  • Wanneer voelde ik mezelf gezien en wanneer niet?
  • Hoe heb ik me op die situatie aangepast?
  • Wat herken ik terug in onze manier van opvoeden?
    • Wanneer wordt ik boos op mijn kind?
    • Ben ik dan echt boos, kan het echt niet door de beugel, of vonden mijn ouders het vroeger niet oké en heb ik er eigenlijk niet zo’n problemen mee?
    • Kan het onverwerkt verdriet zijn?
    • …….

Houd elkaar scherp!

3. Praat met je partner over jouw overtuigingen, patronen en overlevingsmechanismes

Iedereen (jong of oud, man of vrouw, arm of rijk) heeft overlevingsmechanismes, patronen of overtuigingen ingebouwd in zijn of haar leven.

Een patroon is eigenlijk niet meer dan een kunstje dat we onszelf hebben aangeleerd. Zo´n kunstje is vaak op jonge leeftijd ontstaan, zodat we onszelf staande konden houden in een lastige situatie, om aandacht te krijgen, zodat we onszelf gezien voelde of misschien wel om aardig gevonden te worden. Lees hierover meer in mijn blog.

4. Probeer niet meer aan alle verwachtingen te voldoen.

Je kan het niet iedereen naar zijn zin maken, dat is iets wat we allemaal weten. En toch proberen veel mensen wel om aan alle verwachtingen van anderen te voldoen.

Het grappige daarbij is dat we vaak denken dat mensen iets van ons verwachten, maar dat als je dat navraagt bij iemand, dat deze gedachte helemaal niet klopt.

Ga eens na, aan welke verwachtingen probeer jij allemaal te voldoen? Verzamel deze verwachtingen en ga eens bij een paar mensen navraag doen, of dat zij dat werkelijk van jou verwachten.

Vaak denken vrouwen bijvoorbeeld dat hun man van hen verwacht dat als hij thuis komt van zijn werk dat dan het huishouden gedaan moet zijn en het eten klaar moet staan. Bij navraag blijkt dan dat de man het vaak helemaal niet erg vindt om ook een keer te moeten koken, of even moet stofzuigen, terwijl jij de kinderen in bed legt.

5. Plan 1 weekend in de 2 maanden volledig vrij voor jezelf en je gezin.

We kennen het allemaal wel, zo’n zin om gewoon even een weekendje alleen maar met je gezin door te brengen. Gezellig een dagje naar het strand en een dagje met de kids op de bank niks doen.

Kijk je op maandag in je agenda, zie je dat aankomende zaterdag en zondag nog helemaal vrij zijn. “Yes, eindelijk een weekend met het gezin.”

Maar helaas, je zus belt om te zeggen dat haar zoontje aankomende zaterdag zijn verjaardag viert. Ook leuk en meestal ook heel gezellig, maar je had juist zo’n behoeft om even niet persee van huis weg te hoeven. Lekker met z’n alle de hele dag in pyjama.

Daarna komt je man thuis met de mededeling dat hij aankomende zondag bij het voetbal even invalt in een ander team omdat er zo veel uitvallers waren. En weg is je gezinsweekend.

Door één weekend in de twee maanden echt te blokken als family-time en ook de harde afspraak te hebben dat er echt geen andere afspraken gepland kunnen worden in dat weekend gun je jezelf en je gezin de tijd voor echte aandacht voor jezelf en elkaar. Geeft er iemand een feestje? Jammer dan, jullie weekend zit al helemaal vol gepland (met leuke dingen voor jullie zelf).

Je kunt aan het begin van het jaar deze weekenden al voor het hele jaar blokken. Zo kun je er ook nog enigszins rekening mee houden wanneer vrienden en familie hun verjaardag vieren en wanneer er verplichtingen zullen zijn waar je voor je gevoel echt niet onder uit komt.

6. Ga iedere zondag avond even met je partner zitten om te kijken hoe de week eruit ziet en wanneer jullie ME- en WE-time is.

Door wekelijks even de planning van de komende week door te lopen, ontstaat er een natuurlijk moment om samen af te stemmen hoe jullie week er uit gaat zien. Geef op dat moment duidelijk bij elkaar aan wat jij nodig hebt en bespreek hoe jouw partner je daar eventueel bij zou kunnen helpen. Kom elkaar in de dingen tegemoet en besluit samen om dingen wel of niet te doen.

Verwacht je bijvoorbeeld een hele drukke week op je werk en weet je zeker dat je de hele week echt gesloopt thuis gaat komen? Kijk dan of er iets in het huishouden uitgesteld kan worden of door je partner overgenomen kan worden. Of kijk of jouw partner de kinderen naar voetbal kan brengen, zodat jij even uit kunt puffen op de bank. Of kijk of je misschien op een doordeweekse avond de oppas voor een keer kunt laten komen, zodat jullie lekker samen naar de sauna of film kunnen.

Heb je behoefte aan een momentje voor jezelf? Kijk tijdens deze wekelijkse bespreking wanneer je dit moment in gaat plannen. Is er geen ruimte voor een moment voor jezelf, maak dan ruimte! Het hoeft niet lang te zijn, al ga je maar een half uurtje wandelen in de natuur. Als je niet goed voor jezelf zorgt, kun je ook niet 100% aanwezig zijn voor je gezin.

Het is tijdens deze bespreking dus vooral van belang dat jullie bepalen wanneer het voor jullie ME- en WE-time is.

7. Stel je kinderen geen open vragen, maar leg ze keuzes voor.

Het is belangrijk om je kind te leren dat het eigen keuzes moet kunnen maken, maar je mag hier zelf wel grenzen aan stellen.

Stel een kind geen open vraag als jij al een hele sterke voorkeur hebt voor een uitkomst, maar laat je kindje dan kiezen tussen een aantal opties die voor jou prima zijn.

Bijvoorbeeld: Wat wil je eten?

Grote kans dat je kind zegt dat hij friet of pizza of iets anders ongezonds wil eten, terwijl jij eigenlijk iets in gedachten had dat meer voedingsstoffen bevat.

Je kunt dan dus beter vragen: Jij mag kiezen wat we eten, wil je … of … of …?

8. Besteed (als het even kan) huishoudelijke taken uit.

Weet je hoe fijn het is als de was gestreken in de kast ligt als je thuis komt uit je werk, of dat je de badkamer niet meer hoeft te poetsen. Mocht je een hekel hebben aan huishoudelijke taken en de (financiële) mogelijkheid hebben om dit uit te besteden, doe dat dan! De tijd, ruimte en energie die je overhoud kun je dan heerlijk aan jezelf of aan je gezin besteden.

Hebben jullie nog meer tips voor een meer ontspannen gezinsleven? Ik lees ze graag terug in jullie reacties…

Geplaatst in aandacht, bewustwording, bewustzijn, Gezin, Gezinsleven, Kinderen, Ontspanning, Opvoeden, patronen Getagd met , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*