10 tips voor meer ontspanning met een wandeling

Wandel jij om te ontspannen of wandel jij om van punt A naar punt B te komen? Of misschien wandel jij wel omdat je verteld is dat dit goed voor je is.

Er zijn veel verschillende redenen waarom mensen gaan wandelen. Sommige mensen wandelen puur functioneel, andere mensen wandelen omdat het goed is voor hun conditie. Wist je dat je ook kunt wandelen om je weer in balans te voelen en even alle gedachtenstromen los te kunnen laten? Daar gaat deze Blog over.

Ik was iemand die wandelde omdat mij werd gezegd dat buiten zijn en bewegen goed voor mij was. Ik ging dan ook regelmatig een blokje om of even te voet naar mijn ouders, maar eigenlijk voelde ik me nooit echt beter als ik terug kwam van mijn wandelingetje.

Tijdens het wandelen had ik namelijk alle tijd om te bedenken welke boodschappen ik zou halen, wat er nog moest gebeuren in het huishouden, met wie ik binnenkort maar weer eens moest afspreken, hoe mijn week er op het werk uit zou gaan zien en ga zo maar door.

Eigenlijk gaf ik tijdens het wandelen mijn gedachten vrij baan en zat mijn hoofd bij terugkomst nog veel voller dan toen ik de deur uitliep. Dit kon toch niet de bedoeling zijn.

Inmiddels weet ik dat het ook anders kan. Laatst kwam ik thuis van een wandelingetje van 20 minuten en zat ik vol energie en inspiratie. Aan mijn huishouden, werk of omgeving had ik even helemaal niet gedacht. Ik had genoten van de zonnestralen op mijn gezicht, van de eenden die onder water doken op zoek naar eten, van de schittering van de zon op het met ijs bedekte bruggetje, van de reiger die in het veld stond en van de mensen die ik tegen kwam en waar ik met een brede glimlach Goedemorgen tegen zei. Ik voelde de spanning uit mijn nek verdwijnen en mijn ademhaling en hartslag rustiger worden.

Maar hoe doe je dit nou, deze ommezwaai maken van ‘gestrest’ thuis komen na een wandeling, naar als herboren thuis komen na een wandeling? Hiervoor heb ik 10 tips opgesteld:

  • Ga niet wandelen omdat het nu eenmaal wandeltijd is en het in je agenda past, ga wandelen op het moment dat je het jezelf gunt om even helemaal te genieten van wat er om je heen is. Juist als je agenda overstroomt is het zo heerlijk om even naar buiten te gaan. Al is het maar voor 10 minuten.
  • Ga bij voorkeur alleen wandelen. Zo hoef je met niemand anders rekening te houden dan met jezelf.
  • Vertraag. Loop niet in hetzelfde tempo als dat je op je werk doet, of wanneer je naar de WC moet. Loop langzaam en bewust. Ga van de 4e of 5e versnelling naar de 2e of 3e versnelling.
  • Kijk om je heen, en dan bedoel ik écht kijken! Benoem eventueel de dingen die je ziet, dit helpt om écht te kijken.
  • Luister naar de geluiden en ben nieuwsgierig naar waar ze vandaan komen.
  • Ga af en toe eens stil staan en draai je de andere kant op. Kijk eens naar je omgeving vanuit de andere kant.
  • Adem af en toe eens diep in via je neus (5 tellen) en adem uit via je mond (6 tellen) doe dit een keer of 5 achter elkaar. Dit is de meest snelle manier om via je ademhaling je stressniveau te laten zakken. Misschien vind je het fijn om een geluid te maken bij het uitademen zoals zuchten. (tip: probeer deze ademoefening ook eens tijdens of na een heftige vergadering op je werk, of bij een ruzie of woordenwisseling)
  • Loop niet telkens een standaard rondje, maar laat je voeten je weg bepalen. Bedenk dus ook niet al vooraf welke weg je gaat lopen of waar je uit wil gaan komen.
  • Rek je na je wandeling eens flink uit en zwaai een aantal keer met je armen heen en weer, van boven naar beneden en van links naar rechts.
  • Ga als je thuis komt even rustig zitten en ga eens na of je ademhaling rustig of snel is, voel eens of er minder spanning op je spieren staat, benoem wat je op dit moment voelt en schrijf dit eventueel op.

Ik wens jullie veel plezier bij jullie volgende wandeling. Heb jij nog tips? Laat ze vooral in een reactie onder dit bericht aan me weten!

Geplaatst in Ontspanning Getagd met ,
2 reacties op “10 tips voor meer ontspanning met een wandeling
  1. Ineke schreef:

    Ik ben sinds een paar weken aan het wandelen, meestal met een doel, dat maakt het makkelijker. Als ik eenmaal loop vind ik het heerlijk. Met jouw tips zal ik zeker aan de slag gaan. groetjes Ineke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*